Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8-14 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Blog
24.01.2022 Pro včelaře
Jak na prodej medu ze dvora, jak inzerovat prodej medu, kde prodávat med
Jste včelař "profík" nebo "hobby" včelař, včelaříte již delší dobu nebo jste začátečník? A máte problém prodat svůj med přímo spotřebitelům, nemáte to... číst celé
Ztekucování či rozehřátí medu v domácím prostředí
Máte z léta koupené zásoby medu, které máte uskladněné někde ve špajzu, sklepě či skříni? Med ztuhne a stane se tvrdým. Nejde nabrat lžičkou ani nožem... číst celé
Zobrazit všechny články
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Pro včelaře
  4. Jak na prodej medu ze dvora, jak inzerovat prodej medu, kde prodávat med

Jak na prodej medu ze dvora, jak inzerovat prodej medu, kde prodávat med

Článek si rozdělím na několik částí, věřím, že vše bude pro čtenáře zajímavé a přínosné.

1. Prodej medu ze dvora od "hobby včelaře" vs prodej medu od "profi včelaře"
2. Budování stále klientely = nejlepší cesta k prodeji vlastního medu přímým spotřebitelům
3. Kde prodávat med na internetu, resp. inzerovat prodej medu, jak na reklamu a marketing
4. Nechcete s prodejem ztrácet svůj čas a investovat více práce a energie do indivudálního prodeje

Prodej medu ze dvora


1. Prodej medu ze dvora od "hobby včelaře" vs prodej medu od "profi včelaře"

Nejprve začnu tím "profi včelařem". Profík je ten včelař, který má počet včelstev vyšší než 60 nebo vyprodukuje více než 2 tuny medu za rok nebo je profi včelař dobrovolně, a tím pádem se musí stát živnostníkem se vším všudy. Musí mít zaregistrovanou a schválenou provozovnu, a má plno povinností. Tou hlavní je splňovat podmínky provozu a prodeje dle KVS - Krajské veterinární správy, resp. dle vyhlášky o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty. Všechny potřebné dokumenty a informace naleznete na stránce www.vcelarstvi.cz.

Hobby včelař je ten, který má do 60-ti včelstev a vyprodukuje za rok do 2 tun medu.

Co znamená prodej medu ze dvora:
- prodej přímo na stanovišti včel či na místě, kde se včely nacházejí (např. i kočování)
- prodej v domácnosti nebo bydlišti chovatele včel
- na tržnici a tržišti
- prodej do místního maloobchodu, který med prodá přímo spotřebiteli včetně zařízení stravovacích služeb

Všechny ostatní možnosti prodeje hobby včelař nemůže. Zejména nemůže med prodávat "na dálku", tedy zasílat přepravními službami. Musí ho prodat prostě ze dvora. Teď taková "klička" a rada pro hobby včelaře: "Ano, nemůže hobby včelař zaslat med na dálku. Ale pokud si k němu přijede nějaká osoba, která si med na místě vyzvedne, když je předem zaplacen, považuje se to za prodej ze dvora." Na příkladu: "Hobby včelař je z Třebíče a zájemce - spotřebitel z Děčína si zaplatí na účet 5 sklenic medu, s tím, že med vyzvedne ta a ta osoba, ten a ten den." Toto splňuje definici prodeje ze dvora, neboť "hobby včelař" není odesílatelem medu, prostě ho přímo předá nějaké domluvé osobě ve svém bydlišti, byť med byl zaplacen předem na účet. A již se neřeší, a ani v reálu se nedá řešit, zda ta osoba je nějaký známý nebo příbuzný kupujícího, či kolega z práce nebo si tam kupující prostě pošle cizí osobu či kurýra. Pořád jde o to, že med předá (čti nepošle = není odesílatel přepravními službami) hobby včelař jiné osobě u něj doma.

A ještě jedna podstatná informace, inzerce prodeje medu ze dvora na internetu za podmínky vyzvednout na adrese včelaře, je pouze inzerce a je v souladu s prodejem medu ze dvora. K tomu viz bod 3.

Co musí obsahovat štítek při prodeji medu ze dvora:
- název potraviny = MED (např. Med květový, Med medovicový nebo Med pastovaný)
- jméno včelaře nebo obchodní název a adresa včelaře
- čisté množství obsahu v hmotnostních jednotkách (g nebo kg)
- datum/údaj minimální trvanlivosti (např. Minimální trvanlivost do konce roku 2023)
- podmínky uchování nebo použití
- země původu

 

2. Budování stálé klientely = nejlepší cesta k prodeji vlastního medu přímým spotřebitelům

Tato část (ostatně jako celý článek) je určen právě začátečníkům, kteří začali včelařit a mají několik odběratelů medu ze svého okolí. Většinu tvoří rodina, příbuzní a sousedi. Ti starší a zkušenější včelaři mají částečně nebo zcela (prodají ze dvora celou produkci medu) záležitost budování klientely již pořešenou.

Bez dlouhého okecávání, postupné budování klientely je nejlepší ze všech možných marketingových nástrojů. Lidově řečeno, prodáte jednu sklenici medu prvnímu náhodnému zájemci, který k vám přijde na základě něčeho (inzerce, doporučení od vašich známých/příbuzných). A tento jediný zájemce, pokud bude spokojený, tak se prostě a jednoduše za rok vrátí pro další sklenici či více sklenic. A pokud bude spokojený, bude o tom mluvit se svými příbuznými a známými, a právě tím získáváte tu nejlevnější a zároveň nejúčinější reklamu na světě. Osobní zkušenost a osobní reálné reference předávané z člověka na člověka, zcela nezávisle a pravdivě.

Ale, aby se toto dělo, musíte ke všemu přistoupit reálně, pravdivě a zejména poctivě právě vy jako včelař. Reálně, pravdivě a poctivě od samotného včelaření, stáčení medu, uskladnění, dávání nových víček a samotný prodej. Prostě musíte vytvořit určitou kvalitu, určitý standard, lépe vysoký standard a ten dlouhodobě držet. Žádné výkyvy, prostě udržet stejně kvalitní med po celá léta. Pak ten jeden človíček na začátku vám může postupně přivést klientelu na celou roční produkci medu. Ale pokud uděláte nějakou velkou botu, nějaký průšvih či podvod, lehce můžete o tu klientelu přijít.

Stručně a souhrně řečeno, na začátku potřebujete vytvořit standardní kvalitu produktu = medu a pak potřebujete nějakou reklamu, aby přišel "ten první neznámý zákazník", či spíše více "neznámých zákazníků". Pokud bude med kvalitní, věřte, že se zákazník vrátí, a určitě během roku med doporučí alespoň jednomu svému příbuznému či známému. Tedy je možné, že další rok přijde 1+1 :-) Když na začátku získáte třeba 5 nových zákazníků, příští rok by teoreticky mělo být min. 10 zákazníků. Ano, tyto násobené počty mají strop a neplatí v oblasti kde je mnoho včelařů.

Prodej medu - nalévání medu

 

3. Kde prodávat med na internetu, resp. inzerovat prodej medu, jak na reklamu a marketing

A právě, abyste získali na začátku toho "prvního zákazníka" či více prvních zákazníků, po vyprodukování prvního standardního medu doporučujeme realizovat reklamu. V této části dám několik praktických příkladů reklamy.

Inzerce na internetu
- jednoduchá a bezplatná inzerce na internetu přes inzertní portály
- zde doporučujeme ty nejsilnější bazos.cz, sbazar.cz a marketplace na facebooku, toto opravdu funguje, je to jednoduché a zdarma, pak jsou další inzertní portály, ale tam už není taková návštěvnost a prodejní síla, tyto tři zcela postačí

Inzerce v místním tisku
- asi každá obec vydává nějaké své noviny či zpravodaj, kde je možnost zaplatit si inzerci či bývá řádková i zdarma
- postačí prostý text "Prodám vlastní med ze dvora + telefon", věřte, čím kratší a jednodušší inzerát, tím lepší (toto platí i pro tvorbu inzerátu na internetu), v jednoduchosti je síla

Přidání do mapy včelařů či stránek určených pouze pro inzerci prodeje medu
- zde nabízím možnost zdarma se přidat na https://www.mapavcelaru.cz, což je můj projekt, jsou tam už stovky, spíše už přes tisíc včelařů
- mapu včelařů má Český svaz včelařů na své stránce https://www.vcelarstvi.cz/mapa-prodejcu/ kde se také můžete bezplatně zaregistrovat
- další portál je najdisivcelare.cz kam se také můžete zaregistrovat bezplatně, ale nemohu zatím doporučit, registroval jsem se na podzim 2021, ale stále nemám potvrzenou registraci a nejsem zařazen mezi včelaře
- speciální včelařskou inzerci nabízí web https://vcelin.specinzerce.cz/, ač tam chodí spíše včelaři, než běžní lidé - zákazníci
- jít do tohoto projektu https://www.medodjirky.cz, podmínky mám velice jednoduché: mít vlastní kategorii + nabídku medu v sekci MED - prodej ze dvora = 1 rok za objednávku 1 kartonu víček pro včelaře dle vlastního výběru nebo roční platba 193 Kč, zájemci mne mohou kontaktovat na info@medodjirky.cz

Tip na zajímavou off-line reklamu
- co se mě osvědčilo, i mám reference z jiných oborů, tak si nechat udělat nějaké pěkné vizitky, kde na jedné straně budou kontaktní údaje a hlavní info, že prodáváte med ze dvora, a na druhé straně dáte svoji nabídku medu včetně cen
- toto si nechte vyhotovit v počtu ks počtu čísel popisných vaší obce + vesnic okolo + si nechte pro sebe udělat cca 100 kusů navíc
- věnujte 1 - 2 dny, a tyto vizitky prostě rozneste do schránek ve vaší obci a okolních vesnicích, samozřejmě respektujte "nevkládat reklamu"
- běžný leták lidé převážně vyhodí, malá vizitka je něco jiného a část lidí vizitka zaujme, přečtou si ji a třeba si ji i ponechají a využijí pro kontaktování
- investice do této reklamy je cca 2-3 Kč za 1 kus vizitky

Cedule na svém domě/plotu
- jednoduchá forma reklamy, která vás stojí jen zakoupení reklamní cedule či reklamního banneru z PVC
- nápis opět co nejjednodušší, např. Prodej medu ze dvora ZDE + tel. číslo

Malá samolepka na své auto
- opět jednoduchá forma reklamy, opět vás to bude něco stát, ale je to také reklama trvalá

Prodej v maloobchodu v místě
- rok či dva se domluvit s nějakým obchodem u vás, aby prodávali váš med
- samozřejmě oni z toho budou chtít mít také zisk, tedy počítejte, že med jim budete prodávat o cca 20-30 Kč levněji
- takto můžete získat budoucí zákazníky a po nějakém čase prodej medu v maloobchodu ukončit, protože ti lidé už přijdou přímo k vám

Trh a tržiště
- najděte čas a odvahu, seberte nějaký stoleček a vyražte na místní trh či do blízkého většího města, kde jsou trhy
- zaplatíte poplatek za místo a prodáváte :-)
- ano, stojí to náklady na dopravu a váš čas, ale zase můžete dát o něco vyšší cenu
- i tam můžete postupně získat nové a stálé klienty, kteří pak přijdou přímo k vám

Vlastní web
- pro  začátečníka to není úplně dobrá varianta, doporučil bych to až zkušenějším včelařům, kteří budou mít určité jméno a ten standard
- budou nutné určité náklady na provoz webu, byť lze realizovat web zdarma, např. na webnode, apod.

A to je z těch základních marketingových nástrojů asi vše, je jich celkem dost bych řekl, vyberte si. Komu to nestačí, může realizovat komerční reklamy (sklik.cz, placené vyhledávání google, placená inzerce na Facebooku, apod.).


4. Nechcete s prodejem ztrácet svůj čas a investovat více práce a energie do individuálního prodeje

No, prodávat přímo lidem - konečnému spotřebiteli je pěkné a výnosné, ale ...
... ale ne každý má rád domlouvání, dohadování, smlouvání, obecně kontakt s lidmi. Ne každý chce věnovat tolik času a energie pro prodej. A věřte, že ten prodej prostě sebere čas a energii (domlouvání se na předání, někdo začne smlouvat, jezdit na trhy, atd.).

Tím chci říct, že někdo chce prostě jen včelařit a nechce obchodovat.

Pro něj je pak vhodné velkou část produkce medu prostě prodat do výkupu. Ano, cena je o dost menší, zejména u klasických výkupen medu. Ale jsou zde i jiné možnosti, kam prodat velké množství medu. A to jsou různé pekařství, cukrářství a jiné výroby, kde potřebují med. Tím myslím i mnoho profi výrobců medoviny, kteří potřebuji velké množství medu, kvalitního medu a často jsou ochotni za med zaplatit o pár desetikorun více, než klasické výkupny. Pak doporučuji prostě vzít telefon/e-mail a kontaktovat více takových provozů, aby vám zaslali cenovou nabídku.

A to je vše z této problematiky, jak prodat med. Na závěr napíšu: "Kvalitní med se prodá vždy, samozřejmě pak jde o výši ceny a nabídku/poptávku."

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Kde nás najdete

Med od Jirky - Jiří Hejsek

Palackého 532 (Skály 58 prodej ze dvora)

Protivín, 398 11

Kontakty
Med od Jirky - Jiří Hejsek
Zákaznická podpora
(Po-Pá, 8-14 hod.)
© Copyright Jiří Hejsek
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz